Misplaatst cynisme Lokaal Liberaal over kleurplaatactie voor kinderen - Klimaat is niet alleen een zorg van ‘grote mensen’

GroenLinks is bezorgd over het aanhoudende cynisme en de vooral negatieve benadering die Lokaal Liberaal hanteert in antwoord op de klimaatuitdagingen waarvoor we met elkaar de komende jaren staan.

Opnieuw stelt Lokaal Liberaal vragen aan het college over een actie van de gemeente in relatie tot het klimaatprobleem. In dit geval gaat het over de kleurplaatactie ‘Blauwe Tuinen’ voor kinderen. Met deze actie wil de gemeente kinderen bewust maken van de gevolgen van extreem weer voor de tuin en woning. Volgens Lokaal Liberaal valt de gemeente daarmee kinderen lastig en is de klimaatdiscussie een ‘grotemensendiscussies’.

Het is maar zeer de vraag of de aanname klopt dat kinderen worden lastiggevallen met deze kleurplaatactie. Lokaal Liberaal ziet blijkbaar niet dat de jeugd zich al enige tijd volop in de klimaatdiscussie heeft gemengd en hierin misschien zelfs domineert. Dat Lokaal Liberaal het moeilijk vindt dat de jeugd een serieuze deelnemer in dit debat is, is bekend. Op initiatief van Lokaal Liberaal is immers ook het Swipocratie-project, dat jongeren wil betrekken bij de klimaatdiscussie, nagenoeg raadsbreed getorpedeerd. Alleen CU-SGP en GroenLinks waren voorstander van dit initiatief.

Toch denkt GroenLinks dat het geklaag en cynisme van Lokaal Liberaal en in haar kielzog veel andere partijen een weinig constructieve bijdrage leveren aan een voor de toekomst gezien belangrijk vraagstuk.

De GroenLinks-fractie kiest nadrukkelijk voor een andere,  vooral positieve route. Zij ziet de zorgen van de jeugd als belangrijk gegeven en laat  zich door hen inspireren om zich nog harder in te zetten voor een schone en duurzame toekomst. En net als bij het project Swipocratie ziet GroenLinks in elke voorlichtingsactie om kinderen en jongeren bewust te maken van de klimaatveranderingen een positief uitgangspunt. En zelfs als ‘Klima-clowns’ een positieve bijdrage kunnen leveren om kinderen bij de klimaatdiscussie te betrekken, vindt GroenLinks dat een uitstekende optie.

GroenLinks realiseert zich terdege dat er ook nog veel werk te doen is om ook de ‘grote mensen’ ervan te overtuigen dat nu doorpakken op weg naar een schoon en duurzaam Stichtse Vecht een betere strategie is dan het verzanden in het door Lokaal Liberaal gehanteerde cynisme. Werken aan een schone en duurzame toekomst geeft positieve energie. En naast o.a. de energie-ambassadeurs, Stichting Duurzame Vecht, Energiecoöperatie 2030.nu, diverse wijkcommissies en al die particulieren die de handschoen in onze gemeente al hebben opgepakt, nodigt GroenLinks vooral ook de jeugd uit om te helpen en mee te denken. GroenLinks heeft namelijk wel zin in de toekomst.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Albert Gemke, fractievoorzitter GroenLinks Stichtse Vecht:  a.gemke@planet.nl  of 06-27 06 07 52