StIchtse Vecht heeft een nieuwe coalitie. Gisteravond gingen ook de leden van de PvdA akkoord met het nieuwe collegewerkprogramma zodat deze partij samen met GroenLinks, CDA en VVD de nieuwe coalitie kan gaan vormen.

Het bestaande collegewerkprogramma vormt de basis van de samenwerking. Daar verandert dus weinig aan. Op een aantal punten is het werkprogramma aangevuld.

Zo zijn er duidelijkere afspraken gemaakt over de bouw van sociale huurwoningen en worden er gelden vrijgemaakt uit de meerjarenbegroting als in het sociaal domein sprake is van onvoorziene 'autonome groei van de doelgroepen'. Te denken valt bijvoorbeeld aan een onverwacht sterker beroep op bijzondere bijstand. Ook zijn er concretere afspraken gemaakt over de nieuwbouw en parkeren in Bisonspoor.

GroenLinks is verheugd over de uitbreiding van de coalitie met de PvdA. Albert Gemke, de fractievoorzitter reageert:

'GroenLinks en PvdA zijn verwant aan elkaar. De PvdA zit op veel terreinen op eenzelfde koers als wij . Door deelname  van de PvdA kan het college nu een extra versnelling geven aan het collegewerkprogramma. Onder meer aan de sociale woningbouw waarvoor onze wethouder Linda van Dort zich al maximaal inspant. '