JAARPLAN 2015 Afdeling Stichtse Vecht

December 2014

Voorwoord

Het lijkt nog maar gisteren dat we “GLSV” zijn geworden, en nu zijn we alweer bezig met het jaarplan 2015.In het afgelopen jaar zijn we erin geslaagd met de hulp van een kwart van onze leden het aantal zetels op 2 te handhaven. Een goede prestatie, die vertrouwen geeft in de toekomst: èn een grote groep harde werkers, èn politieke stabiliteit. Een groot DANKJULLIEWEL is op zijn plaats.In 2015 borduren we hierop voort. In maart 2015 is de eerste goede gelegenheid om op de trom te slaan: de Provinciale Statenverkiezingen 2015. De provincie staat voor veel mensen op afstand, maar vervult een belangrijke schakel in de GL ambities. De provincie kan op het gebied van groen, duurzame energie, (groen)werk, cultuur en mobiliteit veel ten goede in onze omgeving veranderen als we tenminste een grote fractie hebben en, nog beter, in het college zitten.In Stichtse Vecht gaan we de kring vrijwilligers vergroten door steeds meer mensen te betrekken. We gaan nieuwe leden proberen te trekken. En we gaan steeds vaker en steeds meer inwoners van Stichtse Vecht benaderen om hun mening, zodat we herkend worden als de partij die echt geïnteresseerd is in wat de burger vindt. Een belangrijke rol is hierbij weggelegd voor onze “digitale brievenbus-commissie”.En natuurlijk professionaliseren we het politieke werk steeds verder. Zichtbaar in maatschappelijke actie en politiek debat, herkenbaar als kritisch en betrouwbaar.

Het is duidelijk: het wordt nog beter en leuker!

Ik wens iedereen een pracht 2015.

 

Colet Teuben

Voorzitter GLSV

 

Aandachtsgebied Politiek

Jongeren

Tekst volgt nog

Ondersteuning fractie

Tekst volgt nog

Aansluiten bij landelijke/provinciale politieke onderwerpen

GroenLinks is een partij die zich zowel bekommert om plaatselijke, regionale als landelijke en zelfs internationale thema’s. Veel leden van GroenLinks zijn lid van onze partij geworden vanwege de opstelling van onze partij in de Tweede kamer en hun eerste interesse ligt vaak op actuele thema’s die daar aan de orde zijn. In het bestuur is de vraag gerezen hoe wij deze landelijke thema’s ook op afdelingsniveau gestalte kunnen geven. Wij willen graag landelijke acties met een plaatselijke en/of regionale uitstraling ondersteunen. Wij willen als afdeling waar mogelijk ook bijdragen aan de visievorming van onze partij landelijk en wij willen aansluiten bij de verschillende interesses van onze leden. Hoe? Hierover willen wij komend jaar een verdere visie vormen. Gedacht kan worden aan het ondersteunen van landelijke acties op het gebied van duurzame energie of de zorg; het organiseren van discussies over deelname aan militaire missies het publiceren van relevante artikelen op onze website etc. Voorwaarde is wel dat hiervoor voldoende belangstelling is bij de leden en wij nodigen graag leden uit om dit thema met ons verder uit te werken.

Aandachtsgebied Afdeling

Ledenwerving

Binnen de afdeling is er een groep van ca. 15 actieve leden die zich inzetten in de gemeenteraad, in het bestuur, tijdens de campagne, het bijhouden van onze website en dergelijke. Dit is ca. 25 % van ons ledenbestand. Hier kunnen wij met ons allen trots op zijn. Om als GroenLinks meer zichtbaar te kunnen zijn en ook verder invulling te geven aan de plannen die wij hebben, hebben wij meer actieve leden nodig. Om dit te bereiken is verdere uitbreiding van ons ledenbestand noodzakelijk. Naast het nieuwe talent dat wij hiermee kunnen binnenhalen, is dit ook voordelig voor onze penningmeester. Het bestuur gaat het komende jaar de mogelijkheden onderzoeken om weer nieuwe leden aan te trekken.

Aandachtsgebied Financiën

Begroting 2015

Aandachtsgebied Communicatie en Campagne

Nieuwe website

Doel

De website is een belangrijk communicatie instrument, 80% van de bezoekers is op zoek naar de standpunten van GL Stichtse Vecht. Structureel aandacht dus voor:

  • Ons programma en onze belangrijkste standpunten
  • De activiteiten van onze fractie in de gemeenteraad
  • De resultaten van GL Stichtse Vecht.

Tweede belangrijk doel is goede contactinformatie. Dat betekent aandacht voor:

  • Wie zijn wij, wat doen we, wat zijn onze standpunten, waar kunt je ons bereiken
  • Activiteiten: wat doet GL Stichtse Vecht en hoe kun je daar aan mee doen.

Ontwikkeling

Er is nog veel te doen. De belangrijkste voor 2015 zijn:

-inrichting van de nieuwe website;

-dossiervorming van onze belangrijkste politieke thema’s;

-constante stroom van nieuws over onze lokale politieke activiteiten;

-ontwikkelen van interactieve communicatie met onze leden en kiezers;

-goede samenhang scheppen met andere social media, met name facebook en twitter.

 

Nieuwe: inzet camera

Aanschaf en inzet camera voor video t.b.v. RTV en website.

Campagne verkiezingen provinciale staten

De verkiezingen voor de provinciale staten vinden plaats in maart 2015. GroenLinks in de provincie Utrecht gaat campagne voeren onder de slogan “de provincie als regisseur”. Als afdeling gaan we deze campagne ondersteunen. Wat gaan we doen:

  • Vormen campagneteam: campagneleider organiseert in nauwe samenwerking met fractie, kandidaten en (voorzitter) bestuur
  • Zorgen voor beschikbaarheid en verspreiding van campagnemateriaal (vanuit landelijk en provincie)
  • Een campagne plan (in aansluiting op dat van landelijke en provincie): acties, folderen, bijeenkomsten enz.

Communicatiebeleid naar kernen, wijken, verenigingen e.d.

Het zichtbaar maken en zichtbaar zijn van GroenLinks in kernen en wijken van Stichtse Vecht zal in 2015 een prioriteit vormen. Er zal een communicatielijn worden ontwikkeld.

Pers en publiciteit

Kontakten met de media in de Stichtse Vecht: het gaat om lokale en regionale media als kranten, radio en tv:

  • Contacten met personen bij deze media opbouwen en onderhouden
  • Aanbieden van artikelen, foto’s e.d. over standpunten, activiteiten e.d. van GL Stichtse Vecht
  • Woordvoerderschap; bij wie en waarvoor kunnen mensen uit de media terecht

Wie doet wat?

Vanuit het aandachtsgebied communicatie zijn de volgende functies te onderscheiden:

  • Webmasterschap; beheer en onderhoud website
  • Zorgen voor content website (nieuws, dossiers, activiteiten)
  • Camerateam
  • Ontwikkelen samenhang en gebruik social media zoals facebook en twitter
  • Campagneteam provinciale Statenverkiezingen
  • Woordvoerderschap (bestuur en fractie)
  • Contactpersoon pers en regionale kranten, radio en tv
  • Commissie voor communicatie richting kernen en wijken