1) Sociaal Domein; bezuiniging op preventie ongedaan gemaakt

De financiële perspectieven zijn al jaren slecht binnen het sociaal domein, waardoor bezuinigingen noodzakelijk waren en zijn. De raad besloot daarom in juli 2019 onder meer een subsidiekorting toe te passen van 660 duizend euro op het zgn. voorveld. Hier worden preventieve activiteiten uitgevoerd die moeten voorkomen dat mensen later een beroep moeten doen op zwaardere en duurdere voorzieningen.

Wethouder Veneklaas verdedigde deze bezuiniging door te stellen dat de zes organisaties in dit voorveld, waaronder de bibliotheek en Stichting Welzijn, wel efficiënter konden gaan werken. Knarsetandend ging ook GroenLinks akkoord. Tot afgelopen raadsvergadering, toen bleek dat de zes organisaties, verenigd in de 'vitale coalitie', helemaal niet betrokken zijn geweest bij de bezuinigingsplannen en 'out of the blue' geconfronteerd werden met een budgetkorting van 20%.

Om dat te realiseren zouden zij belangrijke activiteiten stop moeten zetten, medewerkers ontslaan en vestigingen van bibliotheken en  welzijnsorganisaties sluiten. Dat was echter  geheel in strijd met de wens van de raad en ook die van het College. Breed wordt namelijk het belang van preventie onderkend.

Gelukkig heeft ook het Rijk de noden binnen het sociaal domein onderkend, en daarom in de zogenaamde 'septembercirculaire' extra geld voor de gemeenten toegezegd. Hoewel ombuigingen binnen het sociaal domein ook de komende jaren nog steeds noodzakelijk zijn - en GL zeer kritisch is over de wijze waarop wethouder Veneklaas dit invult -  geeft de begroting van 2021 daarom nu eenmalig toch enige ruimte om enkele correcties door te voeren. GroenLinks is samen met de PvdA opgetrokken om de voorgenomen bezuinigingen op het sociaal domein geheel ongedaan te maken. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een amendement waarbij de bezuiniging wordt teruggebracht tot € 38.345,-. Wat GL betreft nog steeds te veel, maar véél beter dan de eerder voorgenomen bezuinigin­gen van € 660.000, en dus een mooi resultaat.

Het amendement werd door een grote raadsmeerderheid aangenomen. Bijzonder hierbij was dat Lokaal Liberaal (LL) en VVD tegenstemden, terwijl toch ook LL zegt hart voor de inwoners te hebben. PvdA en CDA lieten wél hun sociale hart spreken; zij stemden voor; al met al toonde de coalitie zich op dit punt zeer verdeeld.

Motie van Treurnis

Het talmende beleid van het college,  opgeteld bij de structurele kritiek van GroenLinks naar wethouder Veneklaas over de invulling van de bezuinigingen, het gebrek aan concrete plannen en de slechte communicatie naar het veld, waren voor GroenLinks aanleiding tot een motie van treurnis. Hoewel mening partij de GroenLinks kritiek deelde, haalde de motie het niet. Hij werd uiteindelijk gesteund door GroenLinks, Het Vechts Verbond, PVV en Samen Stichtse Vecht.

2) Duurzaamheidsambitie verhoogd

Ook hier zijn successen te melden door initiatieven vanuit onder andere de fractie van GroenLinks:

• Gertjan Verstoep diende samen met SSV, HVV en de PvdA een motie in onder de titel: “no regret duurzaamheidsacties intensiveren”. Het doel daarvan is dat onze inwoners gemakkelijk te realiseren maatregelen kunnen gaan uitvoeren voor de zo noodzakelijke energietransitie en isolatie van onze woningen, het zogenoemde 'laaghangend fruit'. Op die manier kunnen zij besparen op hun energiekosten. Deze motie werd aangenomen met 21  stemmen voor en 12 tegen.
  • De VVD diende een motie in voor de  voortzetting van de subsidieregeling voor afkoppelen van regenwater in 2021. De kosten zijn daarvan bedragen maximaal €15.000. Deze regeling, die óók wordt benut voor de aanleg van groene daken, is blijkbaar enorm populair. Het budget van €75.000 dat eerder dit jaar werd begroot is al helemaal opgebruikt. De motie werd door alle partijen gesteund behalve de PVV, en aangenomen.

3) Enkele andere belangrijke resultaten

• Een motie ingediend door Lokaal Liberaal e.a. over financiële impuls voor de drie kinderboerde­rijen werd unaniem aangenomen. Alle fracties onderschrijven het grote  belang dat de kinder­boer­de­rij­en hebben voor de leefomgeving.
  • GroenLinks diende ook nog een motie in onder de titel “Versnellen woningbouw”. Vanwege het schrijnende tekort aan woningen, blijft woningbouw een topprioriteit in Stichtse Vecht. Deze motie werd door de raad, vanwege het grote belang, aangehouden en zal nu tezamen met een motie van de PvdA over dit onderwerp, worden besproken in de commissievergadering van januari 2021.

Vooruitblik

• Komende week, in de commissievergadering van 24 november a.s. komt de nieuwe Routekaart 'Op weg naar nieuwe energie’ aan bod, die de beleidslijnen voor de duurzaamheidsambities van Stichtse Vecht moet gaan uitzetten. De ambities van Stichtse Vecht op het gebied van duurzaamheid liggen laag: men is niet van zins om veel verder te gaan dan de strikt noodzakelijke wettelijke verplichtingen. De ambities van GroenLinks liggen natuurlijk een stuk hoger, en wij zullen dan ook niet aflaten om die ambities via een aantal door ons in te dienen moties te verhogen en aan te scherpen.
  • Óók op de agenda van diezelfde commissie staat de nota zonnevelden: wáár in Stichtse Vecht is ruimte voor de aanleg van de zo broodnodige zonnevelden, en waar vooral niet?  Door het college is nu een kansenkaart opgesteld, met een indicatie van de belangrijkste gebieden waar wél, en ook waar géén zonnevelden kunnen worden aangelegd. Deze kansenkaart - met een uitgebreide toelichting -  is voor iedereen te vinden en  in te zien op: https://zonneveldenstichtsevecht.nl/kansenkaart. Voor GroenLinks staat voorop dat niet alleen de aanleg van de zonnevelden zelf van belang is, maar dat ook de inspraak én deelname van lokale burgers aan deze initiatieven, binnen het gehele traject gewaarborgd moeten worden én blijven.

Conclusie

De problemen binnen het sociaal domein worden door dit college helaas niet of nauwelijks opgepakt, maar vooral voor zich uit geschoven. Ook op het terrein van duurzaamheid liggen de ambities en het tempo veel te laag. Toch boekt de fractie van GroenLinks, nu in de oppositierol, samen met enkele anderen partijen en raadsleden,  zowel in het sociale domein als ook op het gebied van de duurzaamheidsambitie duidelijk voortgang. We willen voorkomen dat inwoners de dupe worden van traag ingrijpen: de kwetsbaren in de samenleving moeten worden ondersteund! En wat ons betreft mag de energietransitie, die door zoveel inwoners en bedrijven al  wordt omarmd, ook door dit  college voortvarender worden opgepakt! De  GroenLinks fractie heeft er weer duidelijk zin in!