Afgelopen dinsdag is de eerste inhoudelijke raad gehouden. Deze vond nog plaats in de kantine van het gemeentehuis Goudestein omdat de nieuwe raadszaal in Loenen nog niet gereed is. Het eerste politieke debat ging over het coalitieprogramma. Met de woordvoerders van de 12 politieke partijen en de 6 wethouders was het duidelijk wennen om de vergadering gestructureerd en binnen de gestelde tijd af te ronden.

Dit laatste was niet helemaal gelukt want de vergadering was een heel lange zit voor iedereen. Behoefte van de burgers aan deelname aan de discussies was er zeker ook, er werd uitgebreid gebruik gemaakt van de inspraakmogelijkheid. Velen spraken in over de problematiek rond de bussluis in Maarssen ook genoemd in het coalitieprogramma. Ook actief GroenLinks lid Thea Timmers uit Loenen sprak in, maar dan over de U-pas die nu is ingevoerd in de Stichtse Vecht en nieuw voor de kernen van Loenen.

Piet Paul voerde voor de GroenLinks fractie het woord over het coalitiedebat. Het was Piet’s eerste betoog in de gemeenteraad van de Stichtse Vecht. Piet zag prachtige volzinnen in het coalitieprogramma, maar nog veel te weinig concreet beleid op het gebied van onder andere duurzaamheid en sociale onderwerpen als bescherming van de minima. Hier staat de volledige GroenLinks bijdrage van Piet.