Een tweede Vechtbrug?

Al 40 jaar vindt er in Breukelen een discussie plaats of een tweede Vechtbrug de oplossing zou kunnen zijn voor een betere leefbaarheid van enkele straten in het Centrum van Breukelen. Nu vindt deze discussie voor het eerst plaats in de gemeenteraad van Stichtse Vecht.

De fractie van GroenLinks in Breukelen heeft altijd meer nadelen gezien dan voordelen  van een tweede Vechtbrug. Voor het maken van een juiste keuze heeft ook de nieuwe fractie van GroenLinks in Stichtse Vecht de belangrijkste zaken op een rij gezet en dan gekeken naar  de voor- en nadelen maar dan voor alle kernen van Stichtse Vecht, die daar ook meer of minder effecten van gaan ondervinden. De tweede vaste oeververbinding betreft niet langer alleen de kern Breukelen.

We bedanken de ambtelijke organisatie en andere organisaties die input hebben geleverd aan alle onderzoeken die hebben plaatsgevonden en  hebben geleid tot het voorstel van het college. Een berg werk is verzet.

Evaluatie Brugstraat

Wij hebben met belangstelling kennis genomen van de evaluatie van het 'shared space' project. De fractie van GroenLinks kan instemmen met de conclusies van de evaluatie, dat de genomen maatregelen op dit moment de gewenste effecten hebben met uitzondering van het zware landbouwverkeer.  Het beste resultaat voor de leefbaarheid zou natuurlijk zijn wanneer de Brugstraat geheel zou worden afgesloten van het gemotoriseerde verkeer. Maar dit is niet haalbaar in de gegeven situatie zonder 2de Vechtbrug.

Wel zijn nog een aantal goede maatregelen te nemen die beschreven staan in het GVVP nota D. Hiervan hebben wij met interesse kennis genomen. Zware landbouwvoertuigen langer dan 9 meter mogen nu al niet door de Brugstraat. Helaas gebeurt dat nog al te vaak. Er is ook een parkeerverbod voor motorvoertuigen dat naar we hebben vernomen ook geldt voor 2-wielige voertuigen. Toch staan er regelmatig scooters en brommers in de Brugstraat. Meer en beter handhaven is daarvoor een oplossing waardoor de leefbaarheid nog met sprongen kan worden verbeterd.

Lost een tweede Vechtbrug de huidige problemen op in de Brugstraat en Herenstraat?

Het onderzoek van Movaris geeft duidelijk aan waar de verkeersstromen gaan toenemen of afnemen als er een 2de Vechtbrug komt op 1 van de drie optionele locaties. Een 2de brug bij de Loswal geeft juist extra verkeerstromen door het centrum van Breukelen, ook van zwaar verkeer dat zich letterlijk met moeite door de nauwe straatjes via een nieuw aan te leggen rotonde op de Straatweg moet wurmen.

Dat is dus zeker geen oplossing. Op de andere twee  locaties treden er aanzienlijk grotere verkeersstromen op van en naar het oostelijke Vechtgebied.  Ook op de Straatweg vanaf de geplande rotonde bij Nijenrode of Broekland en de brugoprit van en naar het station neemt het aantal verkeersbewegingen behoorlijk toe. Met de verbreding van de A2 was de verkeersdruk aanzienlijk afgenomen, maar momenteel zien we met de landelijke toename van het verkeer weer regelmatig files op de brugoprit tijdens de spitsuren. Dat gaat met een 2de Vechtbrug dus nog meer toenemen. Ook lossen we daarmee het sluipverkeer niet op.

Bij elkaar genomen vindt de fractie van GroenLinks dat nut en noodzaak voor een 2de Vechtbrug niet is aangetoond, sterker nog een 2de Vechtbrug lost de problemen niet op.

Wat betekent een 2de Vechtbrug voor het Oostelijk Vechtgebied?

1. Aantrekken van meer verkeer naar en van het landschappelijk zeer waardevolle gebied. Meer aanbod creëert meer vraag. Het  belangrijkste is meer verkeer over het Zandpad dat op een lang traject zal moeten worden verbreed om het autoverkeer te kunnen verwerken. De effecten van een 2de brug zijn duidelijk: trekt meer verkeer aan, wordt een prettige sluiproute als de A2 weer eens dicht zit, aanpassing en verbreding van het Zandpad zijn  nodig, en verzwaring van de dijk, vernieling van de beschoeiingen. Noch de feitelijke, noch de immateriële kosten zijn meegenomen.
  2. Niet alleen meer verkeer over het Zandpad maar ook van en naar Maarssen en ook van en naar verder gelegen gebieden zoals uit de omgeving van De Bilt. Dit verkeer zoekt in de ochtendspits een route naar de A2 en in de avondspits in de tegengestelde richting.
  3. Door maatregelen die de gemeente in de afgelopen jaren heeft getroffen, niet alleen op het Zandpad maar ook op de Plesmanlaan in Maarssen en in Tienhoven, is de verkeersintensiteit  belangrijk gedaald.
  4. In het vaarseizoen zullen dan 2 bruggen, die dicht bij elkaar zijn gelegen, heel vaak en ook gelijktijdig dicht zijn. Dit zal meer fileproblemen gaan opleveren bij de nieuwe brug in alle richtingen.
  5. Verkeersveiligheid met name voor het schoolgaand fietsverkeer op het Zandpad komt in de knel.
  6. Stichtse Vecht wil extensieve recreatie en toerisme bevorderen. Een toename van het autoverkeer zal juist negatief uitwerken recreatie en toerisme. Dit betekent dus blijvend schade aan het Vechtlandschap en de onmogelijkheid de oostelijke Vechtoever toeristisch recreatief te ontwikkelen.
  7. En tenslotte nog twee belangrijke punten die veel gemist worden bij discussies over de effecten van een 2de Vechtbrug. Wanneer er weer meer auto's op  een verbreed Zandpad gaan rijden zal dit in meerdere opzichten ons cultureel erfgoed en ons prachtige landschap  onomkeerbaar aantasten.
  8. De verharding van het Zandpad met betonnen platen zal er voor zorgen dat vele monumentale bomen verdwijnen en dat nieuwe bomen aan de rand van de weg daar ook niet meer kunnen groeien.

Concluderend

• Wij willen niet dat er een historische vergissing wordt gemaakt door het aanleggen van een 2de Vechtbrug. Wij kunnen de wens voor een tweede brug niet goed verklaren. Om de doodeenvoudige reden dat wij, zelfs als we die brug cadeau zouden krijgen, wij hem niet zouden moeten willen omdat die brug ten eerste alleen maar blijvend schade aanricht en ten tweede het probleem: te zwaar verkeer over Zandpad en Brugstraat – niet fundamenteel oplost.
  • Er zijn grenzen aan de groei van bedrijven in het Oostelijk Vechtgebied en de fractie van GroenLinks pleit voor creatieve 'out of the box' oplossingen. GroenLinks vindt dat er aanvullende maatregelen op het Zandpad moeten worden genomen en tevens aanvullende maatregelen voor omrijden grote landbouwvoertuigen en/of ook verplaatsing van bedrijven aan het Zandpad naar de westkant van de Vecht of bedrijventerreinen moet stimuleren. We moeten erkennen dat door de toenemende drukte de grens is bereikt van groei van bedrijven in dit gebied en geen cultuur historische waarden vernielen.
  • Wij pleiten wel voor een nog betere leefbaarheid van de Brugstaat en de Herenstraat in Breukelen door het nemen van maatregelen zoals genoemd in het GVVP deel D, o.a. door het weren van het  zware landbouwverkeer en door het instellen van afsluitingen van delen van het Zandpad in de spits.
  • De fractie van GroenLinks stemt in met het vaststellen van het uitgevoerde onderzoek naar een tweede Vechtbrug en spreekt zich UNANIEM uit tegen de aanleg van een 2de Vechtbrug op alle drie de onderzochte locaties.

Commissievergaderingen  22 november en 6 december 2016, 4 in 1 gebouw Breukelen

(Inbreng van fractie GroenLinks Stichtse Vecht)