Inhoud
Visie en speerpunten
Betaalbare en bereikbare zorg
Groene en duurzame gemeente, schone energie
· Schone energie
Werkgelegenheid
Goed functionerende gemeente: bestuur en organisatie
· Een sociale, samenwerkingsgerichte en creatieve gemeente
· Democratisch bestuur
Uitwerking
Groen en duurzaam
· Duurzame, schone energie
· Schaliegas
· Afvalscheiding
· Scheiding wonen/industrie
Natuur
Dierenwelzijn
Wonen
Werkgelegenheid
Verkeer
· Visie op Stichtse Vecht niveau/circulatieplan
· Maatregelen
Goed onderwijs
Zorg
· Buurtzorg
· Huisartsenpost
Cultuur
Recreatie en toerisme
Gemeentelijke samenwerking
Financiën
Visie en speerpunten
GroenLinks is al sinds jaar en dag de partij voor een groen, duurzaam en sociaal beleid in Stichtse Vecht. Onze inzet voor de komende jaren:
- zorg die echt nodig is voor mensen, moet voor iedereen betaalbaar en bereikbaar zijn
- de omslag naar schone, duurzame, energie. Zon, wind, goed geïsoleerde woningen, en geen schaliegas. Zo komen we duurzaam uit de crisis en voorkomen we de volgende
- een stevig werkgelegenheidsbeleid, gebaseerd op stimuleren van ondernemerschap en groene banen
- tot slot willen we een goede gemeente: een slanke, sociale en creatieve gemeentelijke organisatie en een democratisch gemeentebestuur.
Betaalbare en bereikbare zorg
Gemeenten krijgen er veel taken bij rond zorg en werk. Helaas met een grote bezuiniging op het budget. GroenLinks verzet zich in de Tweede Kamer fel tegen de bezuinigingen probeert met allerlei voorstellen de plannen beter te maken.
Wat sommige inwoners van Stichtse Vecht denken, is dat de gemeente hen met ingang van die 1 januari 2015 in de steek zal laten, dat ze zelf hun zorg moeten regelen, een hulpbehoevende buurman onder de douche moeten zetten of voor hun bejaarde ouders moeten gaan zorgen. We kunnen voor hulp niet langer terecht bij de gemeente. Dat is hun uitleg van de participatiesamenleving, we kunnen het niemand kwalijk nemen.
De komende vier jaar zullen inwoners en gemeente samen vorm moeten geven aan een hernieuwde samenwerking, zowel op kernen- als gemeentelijk niveau. Iedereen doet mee! Dat is voor GroenLinks het uitgangspunt voor solide (sociaal) beleid. GroenLinks vindt dat bij de ouderenzorg, maar ook bij mensen met een beperking, de eigen regie voorop moet staan. Mensen hebben allemaal hun eigen verantwoordelijkheid, maar de gemeente moet indien nodig een handje helpen. GroenLinks wil de zorg zo veranderen dat iedereen die zorg op maat krijgt die nodig is. Huisartsenhulp in de buurt, ook ’s avonds en in het weekend. En de zorg moet weer een aantrekkelijk beroep worden.
Groene en duurzame gemeente, schone energie
GroenLinks beschouwt de omschakeling naar een duurzame samenleving als de enige weg voorwaarts. Als toetskader hanteren we het welzijn en de gezondheid van onze inwoners en niet de korte termijn economische en electorale doelstellingen. Groene politiek draait om de kwaliteit van het leven: we willen prettig wonen, zinvol en fijn werk, een goede gezondheid en een mooie leefomgeving. Ook onze kinderen moeten later nog kunnen wandelen en fietsen in de polders en het mooie Vechtlandschap. Zien en beleven van natuur en cultuurhistorie is geen luxe, maar van onschatbare waarde voor ons welzijn en onze gezondheid.
Schone energie
Oude energie is slecht voor het klimaat, is vervuilend en raakt op. Steeds meer mensen wekken zelf hun energie op. GroenLinks ondersteunt deze initiatieven en wil landelijk dat minister Kamp duurzame energie de ruimte geeft. Zon en wind hebben de toekomst. En we zeggen tegen de regering: stop schaliegas, beboet vervuiling of verspilling van energie.
De gemeente Stichtse Vecht is sinds 2012 door een motie van Groen Links Millenniumgemeente. Dit brengt wel verplichtingen met zich mee. GroenLinks gaat de gemeente aan deze verplichting houden. We willen 30% CO2 reductie in 2020 en in 2030 een klimaatneutrale gemeente zijn. We stimuleren daartoe zonne- en windenergie en bevorderen woningisolatie. Dat is een reëel doel en GroenLinks strijdt daarvoor.
En: we willen van Stichtse Vecht een schaliegasvrije gemeente maken.
Werkgelegenheid
Door de crisis zijn veel mensen hun werk en bestaanszekerheid kwijtgeraakt. Behoud van werk en het scheppen van nieuwe banen moeten daarom topprioriteit krijgen. Het scheppen van werk gebeurt met name door subsidie te geven op zonnepanelen en op isolerende maatregelen. De gemeente moet ook zorgen voor een goed ondernemersklimaat. Dus een snelle vergunningverlening en het stimuleren van ondernemerschap, ook voor ZZP-ers. En opdrachten gunnen aan plaatselijke ondernemers.
Goed functionerende gemeente: bestuur en organisatie
Een sociale, samenwerkingsgerichte en creatieve gemeente
Groen Links vindt het belangrijk dat de overheid een goed financieel beleid voert en dus niet meer geld uitgeeft dan er is. In deze tijd betekent dat, dat we de overheidsuitgaven moeten beperken. Vanzelfsprekend geldt dat ook voor de overheidsorganisaties zelf. Het huidige kabinet introduceerde daartoe de term participatiesamenleving. Daarmee bedoelt het: wat de overheid niet meer doet, moeten de burgers nu zelf gaan doen. Groen Links is het daar voor een deel mee eens, maar dan moet er veel veranderen. Met dit uitgangspunt “doe het zelf!” zijn we er nog niet. Daarmee komen er mensen in de kou te staan.
Het terugtreden van de overheid in deze omvang betekent dat de gemeente Stichtse Vecht heel anders moet gaan werken. Creativiteit en kostenbewustzijn zullen daarin belangrijk zijn en iedereen doet mee! Dat is voor GroenLinks het uitgangspunt voor solide (sociaal) beleid. Mensen met wie het niet zo goed gaat, die pech hebben of verkeerde keuzes hebben gemaakt, laten we niet vallen. We kunnen meer samen oplossen dan we denken. De gemeente moet de inwoners daarin faciliteren. De (kleinere) gemeentelijke organisatie moet de regie nemen om te zorgen dat bewoners elkaar kunnen helpen. Buurten en buren ondersteunen om samen iets aan hun omgeving te doen. Gebruikmaken van de aanwezige kennis en ervaring van de inwoners. Goed communiceren met de inwoners en hen goed informeren. Zorgen dat goede initiatieven verder komen. Een goed opdrachtgever zijn naar de instanties die de bewoners ondersteunen, bijvoorbeeld thuiszorg.
Democratisch bestuur
Afgelopen jaar heeft het college van B&W meerdere keren laten zien hoe besturen niet moet, bijvoorbeeld in het traject rondom de samenwerking met Wijdemeren en Weesp.
We verwachten van een collegebestuur dat het handelt volgens de afspraken die er zijn, vastgelegd in de Gemeentewet. De door de inwoners gekozen gemeenteraad is het hoogste orgaan in de gemeente. Dat betekent, dat de Raad tijdig en correct geïnformeerd en om toestemming gevraagd moet worden.
Dit wordt des te belangrijker nu het aantal “gemeenschappelijke regelingen”, de samenwerkingsverbanden met onder meer andere gemeentes, toeneemt en complexer wordt en de controlefunctie van de Raden daarmee complexer en ondoorzichtiger.
Verder willen we een evaluatie van de werksessies. Hoewel met de beste intenties ingesteld, leiden deze er volgens ons toe, dat echte belangrijke debatten niet meer in de raad plaatsvinden. Dat haalt het democratisch gehalte van de besluitvorming omlaag.
Uitwerking
Groen en duurzaam
GroenLinks beschouwt de omschakeling naar een duurzame samenleving als de enige weg voorwaarts.
Duurzame, schone energie
De gemeente Stichtse Vecht is door een motie van Groen Links sinds 2012 Millenniumgemeente. Dit brengt wel verplichtingen met zich mee. GroenLinks vindt dat de gemeente moet streven naar 30% CO2-reductie in 2020 en de ambitie moet hebben om in 2030 klimaatneutraal te zijn. GroenLinks gaat daar werk van maken. Om te beginnen willen we meer transparantie in de emissiegegevens. Alleen dan kunnen we beoordelen waar we als gemeente staan en begrijpen wat we moeten doen (duidelijke communicatie naar de inwoners).
Wij willen:
- Energiebesparing gemeentelijke gebouwen en sociale woningen van de woningcorporaties.
- Aandacht voor energiebesparing door voorlichting en publieksacties zoals: Met belgerinkel naar de winkel; Fietsen scoort; Trap eens wat vaker naar je baas; Warming up naar de club; klimaatstraatfeest; faciliteren Wheels4all en Greenwheels; klimaattop met ondernemers vervolgen; duurzaamheidsmarkt voor consumenten; groene voetstappen; milieueducatie; leskisten voor scholen; kinderboerderijen; betere afvalscheiding; kringloopwinkels. In samenwerking met ondernemers, organisaties en inwoners.
- We stimuleren biologische productie en helpen verantwoorde regionale producten ingang te vinden in kantines, zorginstellingen, restaurants en Stichtse Vechtse keukens. Groenten en zuivel uit de buurt is lekker, gezond, minder belastend voor het milieu en versterkt de band tussen de kernen en de omgeving.
Een groot scala aan kleinschalige acties. Kleine stappen: groot rendement!
Schaliegas
GroenLinks is tegen de winning van schaliegas in onze gemeente en heeft dat ook vanaf het begin uitgedragen. De winning van schaliegas brengt grote milieurisico’s met zich mee. Het is niet de vraag of deze risico’s zich voordoen, maar vooral wanneer.
De essentie van de discussie moet worden verlegd naar vergaande energiebesparing en het gebruik van schone energie (zon- en windenergie.) GroenLinks vindt dat de gemeente faciliterend moet zijn bij de collectieve en niet-collectieve aanschaf van zonnepanelen, door professionals en subsidie beschikbaar te stellen indien binnen kernen buurtgewijs zonnepanelen worden ingekocht. Ook de gemeentelijke gebouwen moeten duurzame energie opwekken. GroenLinks wil dat bij renovatie en nieuwbouw volgens de laatste energiebesparende methoden wordt gebouwd. Dus standaard zonnepanelen bijvoorbeeld. De gemeente moet hierin een leidende rol spelen en ook eisen en verplichtingen moeten stellen.
Duurzaam is schaliegasvrij
In de afgelopen jaren kwamen er steeds meer initiatieven waarbij de inwoners zelf aan de slag gaan. Het klimaatstraatfeest in Reigerskamp is een uitstekend voorbeeld. Ook zien we op steeds meer daken zonnepanelen waarmee mensen zelf schone stroom opwekken. Onze inwoners doen mee aan discussies over de plaatsing van windmolens en de beperking van de uitstoot van fijnstof. De mogelijke winning van schaliegas in onze gemeente gaat ons allemaal aan. GroenLinks heeft als enige duurzaam groene partij laten zien hierin heldere toekomstgerichte standpunten te hebben. GroenLinks gaat voor een schaliegasvrije gemeente. We gaan voor duurzaam, we gaan voor een schone toekomst!
Afvalscheiding
Op het gescheiden inleveren van afval wordt door GroenLinks landelijk, provinciaal en gemeentelijk al decennialang ingezet. En met succes, want we beginnen eraan te wennen. Ook hergebruik stimuleren we met grote inzet. Het aanbod van papier en glas bij het restafval is in onze gemeente nog steeds te groot. Wij kiezen bij het ophalen van papier voor één centrale aanpak. Huishoudens krijgen (desgewenst) de beschikking over een papiercontainer die frequent wordt opgehaald door vrijwilligersorganisaties. De gemeente faciliteert met vuilniswagens. Ook worden op strategische punten ondergrondse containers geplaatst. Want niet iedereen kan een extra container bij zijn woning plaatsen.
Er moet onderzoek worden gedaan naar de mogelijkheden op termijn Diftar in te voeren. Door gedifferentieerde tarieven in te voeren, betaalt iedereen alleen voor het eigen aangeboden afval.
Er dient op korte termijn een geschikte locatie gevonden te worden voor een modern afvalscheidingsstation in Stichtse Vecht, waar ook de kringloopbedrijven een plaats kunnen krijgen. Een groot deel van het verkeer dienaangaande moet buiten de bebouwde kom worden afgewikkeld.
Scheiding wonen/industrie
Herstructureren van verouderde bedrijfsterreinen. Met ruimte voor industrie, die uit de kernen moet, zoals Bammens, en voor de vuurwerkopslagplaats, nu aan de Heycoplaan in Breukelen.
Natuur
De gemeente Stichtse Vecht ligt als een groene buffer tussen Utrecht en Amsterdam. Binnen onze gemeentegrenzen beschikken we over cultuurhistorische en landschappelijke kwaliteiten die uniek zijn in Nederland. Deze kwaliteiten willen we graag houden. Daar maakt GroenLinks zich al jaren sterk voor.
GroenLinks vecht voor het behoud van ons natuurlijk erfgoed. Natuur is overal. Niet alleen in de gebieden waar rijksbescherming wordt geboden, (Natura 2000, Groene Hart, Noorderpark, Groene Ruggengraat, Nationaal Natuur Netwerk (de nieuwe naam voor de EHS), stiltegebieden, waterwingebieden).
We wonen in een aantrekkelijke omgeving, waar ook mensen buiten de gemeente van willen genieten. Het gebied hoeft zeker niet op slot. Zien en beleven van natuur, er in spelen is van onschatbare waarde voor onze gezondheid en welzijn. Iedereen kan dus meegenieten van onze unieke leefomgeving. GroenLinks gaat voor kleinschalige recreatie om de druk op het gebied te beperken. Op de fiets, wandelend of met een kano bijvoorbeeld. Daarbij hebben we oog voor de mogelijkheden van duurzame ondernemers.
Vooral ook in de woongebieden is natuur aanwezig en van grote (economische) waarde. De woongebieden maken deel uit van het grotere ecologische beheer. GroenLinks wil dat inwoners meer worden gestimuleerd om zelf bij te dragen aan een gezonde en aantrekkelijke leefomgeving. De inwoners kunnen hieraan hun bijdrage leveren door in tuinen en openbare ruimtes ecologisch beheer toe te passen door geen chemische onkruidbestrijdingsmiddelen te gebruiken, je tuin niet compleet te betegelen en met beplanting rekening te houden met gewenste diversiteit. We kunnen veel zelf, zijn de beste kenners van de directe leefomgeving, Dit laatste geldt ook voor het onderhoud van het landschap (vrijwilligerswerk, knotgroepen, boeren).
GroenLinks stuurt er al jaren op dat de natuurwaarden per gebied/kern worden vastgelegd in bestemmingsplannen, waardoor de bescherming geborgd is. Extra opdracht daarbij is het meer naar binnen halen van de kwaliteiten van het buitengebied, de juiste ecologische verbindingen weten te leggen, duurzaam behoud en beheer mogelijk maken.
Voorbeelden:
- Meer biodiversiteit door ecologisch beheer van parken, bermen en oevers. Dus, geen chemische onkruidbestrijding, maar stomen of handmatig landschapsbeheer door agrarische bedrijven tegen een passende vergoeding.
- Ook dichtbij, in het bebouwd gebied, is er natuurwinst te boeken: adoptie van groen; avontuurlijk spelen; tuinwedstrijden; boomspiegelprojecten; wijk groenbeheer; binnenhalen buitengroen door ecologische nevenstructuur; vlindertellingen; faunapassages ed. Ook in en rondom bebouwd gebied moet meer natuur komen en het aanwezige groen worden versterkt. Door bouwlocaties slimmer en compacter te bouwen (inbreiden) kan worden gebouwd zonder dat dit ten koste gaat van het groen.
Concrete activiteiten:
- Opname van Nationaal Natuur Netwerk en verbindingszones in structuurvisie en bestemmingsplannen
- De mogelijkheden benutten van het scheiden van hemelwater en riool
- Opnemen waterparagraaf in bestemmingsplannen
- Geen recreatie langs de Weersloot in Breukelen en bescherming van natuurwaarden in de 300m zone bij de Scheendijk en in de Kievitsbuurt
- Bewaking van de bestaande natuur van het landgoed Nijenrode
- Behoud van monumentale bomen
- Herplantplicht handhaven
- Regelmatig voorlichting over stand van de natuur, mogelijkheden voor de burger. Laat zien wat het oplevert! GL is voorstander van monitoren
- Faciliteren van groenwerkzaamheden in en door de buurt. Stimuleren van het zaaien van bloemen in verband met bijen/vlinders.
GroenLinks en het Groene Hart
GroenLinks wil samen met andere gemeenten in het Groene Hart een groene politiek voeren en het gebied duurzaam ontwikkelen met ruime aandacht voor natuurgebieden en duurzame recreatie. Wat houdt zo'n groene natuur en recreatiepolitiek in?
1. Een consistent beleid voor ontwikkeling van natuurgebieden en duurzame recreatie.
2. Het realiseren van de Nationaal Natuur Netwerk (NNN)met robuuste verbindingszones, Recreatie om de Stad gebieden ('RodS') en om strategisch te investeren in duurzame recreatie .
3. Investeren in kansrijke duurzame niche sectoren, zoals schone energie, duurzame bouw, watertechnologie en duurzame landbouw.
4. Regionale samenwerking met clustering van (recreatie)bedrijven, kennisinstellingen (denk aan Nijenrode) en overheden.
5. Modern leiderschap van de overheden met participatie van alle belanghebbenden. De overheid stimuleert, faciliteert en investeert in publiekprivate samenwerkingsvormen.
De bescherming van kwetsbare veengebieden moet een hoge prioriteit blijven houden. Zonder veenweiden verliest het Groene Hart zijn landschappelijke karakter en – minstens zo belangrijk – leidt de verbranding van het veen tot twee andere problemen. De uitstoot van grote hoeveelheden CO2 wat bijdraagt aan de klimaatverandering en de – niet overal gelijkmatige– daling van het maaiveld waardoor het beheersen van de waterveiligheid steeds moeilijker en kostbaarder wordt.
Dierenwelzijn
Een groene leefomgeving is niet alleen belangrijk voor mensen, maar ook voor dieren. Daarom wil GroenLinks ook aandacht voor het welzijn van dieren. Dat betekent dat we de bouw van megastallen afwijzen, dat we de locaties en de tijden waarop vuurwerk mag worden afgestoken opnieuw bezien en de komst van een circus niet zullen toejuichen. Een kinderboerderij vinden we belangrijk voor het (educatieve) contact van kinderen met dieren, maar we stellen hoge eisen aan de omstandigheden van de dieren.
We zijn voor het behoud van onze natuur, die zo belangrijk is voor de grote variëteit aan dieren die Stichtse Vecht heeft.
Wonen
We vergrijzen als gemeenschap, het aantal inwoners neemt af en we hebben veel kleine kernen. Om de gemeente ook in de toekomst vitaal te houden is het belangrijk om jongeren en starters de mogelijkheid te bieden binnen Stichtse Vecht een betaalbare woning te krijgen. GroenLinks wil de groene ruimte in Stichtse Vecht behouden, versterken en beschermen. De groene buffer tussen Utrecht, Schiphol en Amsterdam moet door vele beleidsplannen van Rijk en Provincie beschermd worden, maar ook de gemeente moet en kan daar een rol in spelen bij nieuwe en te actualiseren bestemmingsplannen. Stichtse Vecht moet fungeren als de groene long, waar mensen kunnen wonen, werken en recreëren in een gevarieerd en uniek landschap
Ga renoveren
GroenLinks kiest voor renovatie van bestaande verouderde huurwoningen: in Maarssen(broek) en Tienhoven, in Breukelen bijvoorbeeld de Hazeslinger, het ”Rode Dorp” en de wijk de Poel en in Loenen de Albrechtlaan en het Doude van Troostwijkplein.
Voor ouderen zijn de woonzorgzones van belang en faciliteiten om thuis te blijven wonen mogelijk te maken. GroenLinks wil initiatieven stimuleren voor groepswonen (huur of koop) zowel voor ouderen als voor jongeren. Nieuwe vormen bijvoorbeeld Kangoeroewoningen juichen wij van harte toe. GroenLinks is voorstander van het op zeer korte termijn herinrichten van langdurige leegstaande kantoorgebouwen (Bisonspoor bijvoorbeeld), uiteraard na het verrichten van een haalbaarheidsonderzoek.
Wonen als alternatief voor leegstand
In een convenant tussen VNG, de provincies en het Rijk staan afspraken over de bestrijding van leegstand van kantoren. Transformatie van kantoren is een van de middelen om het aantal leegstaande kantoren te verminderen. Bijvoorbeeld door kantoren om te bouwen tot studentenflats of seniorenwoningen. Transformatie van kantoren heeft veel voordelen. Zo helpt transformatie om het tekort aan woningen en overschot aan kantoren aan te pakken. Ook is er bij kantoortransformatie veel minder bouwmateriaal nodig omdat bijna geen sloop nodig is. Afgeronde transformatieprojecten laten zien dat er voor veel mogelijke obstakels oplossingen zijn gevonden.
Bij nieuwbouw zullen wij inzetten op betaalbare woningen voor de doelgroepen jongeren en starters. Uiteraard binnen de rode contouren, met inachtneming van de eerdere afspraken over behoud van natuur en bescherming van cultuur en natuurlijk: duurzaam! GroenLinks is al jarenlang op dit gebied actief en is er met hulp van vele anderen in geslaagd om een stevige visie voor het Vecht- en Weidegebied een vaste basis te geven. De komende periode zal vooral in het teken staan van aanvulling/verbetering/versterking, gericht op duurzaam behoud van onze prachtige woonomgeving.
Werkgelegenheid
Door de crisis zijn veel mensen hun werk en bestaanszekerheid kwijtgeraakt. Ook in SV is er een stijgende werkloosheid. Op 31 dec 2012 waren er 629 werklozen tegen begroot 538. Vooral de jeugdwerkloosheid stijgt. Behoud van werk en het scheppen van nieuwe banen moeten daarom topprioriteit krijgen. Ook in Stichtse Vecht.
- voor mensen die geen reële uitstroommogelijkheid hebben naar regulier werk worden zogenaamde participatiebanen gecreëerd.
- de positie van uitkeringsgerechtigden wordt verbeterd. Zij krijgen inspraak in het te volgen reïntegratietraject. Ook krijgen ze het recht op een 'second opinion' als zij het oneens zijn met het aangeboden traject. Daarmee wordt de betrokkenheid en motivatie van klant groter, en de kans op een succesvol traject ook.
- mensen voor wie het vinden van betaald werk - bijvoorbeeld door persoonlijke problemen, of leeftijd - (nog) niet tot de mogelijkheden behoort, moeten ondersteund en/of geschoold worden en niet onder druk gezet worden een baan te vinden die er voor hen niet is. Voor hen komt er een (tijdelijke) ontheffing van de sollicitatieplicht.
- mantelzorgers krijgen eveneens (al dan niet tijdelijk) vrijstelling van sollicitatieplicht
De werkgelegenheid dient bevorderd te worden door:
- Subsidie op zonne-energie en isolatiebevorderende maatregelen
- Groene en vitale bedrijven
- Overleg ondernemersverenigingen
- Wijkeconomie/werken aan huis
- Stages/opleidingen
- Meer werkgelegenheid bieden voor lager opgeleiden
- Betere contacten met werkgevers (organisaties)
- Werken aan huis stimuleren
- Flex-kantoren
- Gezamenlijke aanpak milieuoverlast naar duurzaam ondernemen
- Werkgelegenheidsonderzoek plus prognoses
- meer ruimte voor startende kleine bedrijven, waarbij gezamenlijk onderkomen wederzijdse stimulans oplevert.
Verkeer
Visie op Stichtse Vecht niveau/circulatieplan
- Voorrang voor langzaam verkeer
- Voorzieningen per fiets, te voet, met OV of lokaal vervoer bereikbaar
- Ontlasten Straatweg/Rijksstraatweg, Zandweg, N402 van sluipverkeer
- Belbus/taxicentrale die alle vormen van vervoer (bijv. kinderopvang, apotheek, zorgvervoer) coördineert en efficiënt inzet
- Geen verbreding N201
- Meer aandacht voor fietspaden, trottoirs (gehandicapten/rolstoelers)
- De maximaal toegestane snelheid op de N230 dient tot 80 km per uur te worden teruggebracht.
Openbaar vervoer en fiets
GroenLinks wil het autogebruik terugdringen en kiest voor het Openbaar Vervoer en de fiets. Wij willen dat de gemeente Stichtse Vecht een dichter OV-net krijgt. GroenLinks wil dat de inwoners hiervan sneller en vaker gebruik kunnen maken. Veel mensen, waaronder jongeren, reizen met het openbaar vervoer van en naar hun werk en opleidings- en uitgaansgelegenheden. Alle kernen binnen Stichtse Vecht dienen met een hogere frequentie bereikbaar te zijn. Vraag gestuurd openbaar vervoer vinden wij vooral belangrijk voor reizigers die op momenten dat OV vervoer een lage frequentie kent tóch willen reizen.
Daarnaast zetten wij in op Stichtse Vecht als fietsgemeente met veilige, schone en goed verlichte fietspaden. Fietsen is een uitstekende manier van lichaamsbeweging en heeft dus een positief effect op onze gezondheid. Vooral voor de kortere afstanden een uitstekend en duurzaam alternatief voor de auto. Wie kiest voor de fiets kiest voor een leefbare gemeente, waar alle inwoners, ook kinderen en ouderen, zich veilig, gezond en zelfstandig kunnen verplaatsen. En dat kan natuurlijk ook per auto zijn, maar we kiezen dan voor milieuvriendelijke oplossingen.
GroenLinks wil extra aandacht voor:
- veilige schoolroutes (vb. Cronenbrugh, Driehovenlaan).
- voldoende parkeerplaatsen voor fietsers bij winkels, scholen, theater, horecagebied, bibliotheken, sportgelegenheden en gemeentekantoren
- bij ruimtelijke plannen uitgaan van de potentie van de fiets als stedenbouwkundige drager.
- verbeteren en uitbreiden van het netwerk van fietsroutes, rekening houdend met toenemende intensiteiten en diverse soorten fietsen met verschillende snelheden. Waar mogelijk aanleg van snelfietsroutes.
- goed sneeuw- en ijsvrij houden van fietsroutes en niet bezuinigen op beheer en onderhoud
- goede verlichting op de fietsroutes
De auto blijft voor velen een onmisbaar vervoermiddel. Ondanks de technische vooruitgang m.b.t. zuinig rijden blijven auto’s zorgen voor een enorm ruimtebeslag en uitstoot van schadelijke fijnstof. Hierdoor ontstaan conflicten met de leefbaarheid. Nu al is dit aantoonbaar in wijken die direct aan de A2 en Noordelijke Rondweg liggen. Op lange termijn leidt fijnstof tot moeilijk behandelbare en chronische gezondheidsklachten en daarmee tot stijgende kosten voor de gezondheidszorg. Dit voorkomen is al winst. In een duurzame economie verplaatsen we ons op een slimme manier. GroenLinks wil daarom het openbaar vervoer binnen de gemeentegrenzen meer vraaggestuurd maken.
Op die plaatsen waar door het verkeer de gezondheid risico’s groot zijn, kiezen wij voor maatregelen die dit verkeer beperken en/of terugdringen:
- Uitbreiden door wijk-/kernengewijs stimuleren van GreenWheels/Wheels4all/Mywheels
- Realiseren van een voorstel waardoor diverse instanties beter met elkaar samenwerken m.b.t. vervoer binnen gemeentegrenzen (taxi, belbus etc)
- (Sport)verenigingen stimuleren en motiveren om hun leden zoveel als mogelijk met de fiets te laten komen en op wedstrijddagen het carpoolen bevorderen. Verenigingen moeten worden beloond indien hun inspanningen leiden tot aantoonbare verbeteringen in het fietsgebruik.
- Sluipverkeer door de kernen zal verder moeten worden beperkt.
- Wij blijven ons inspannen om de A2 tot 100 km/h zone te maken langs de hele Stichtse Vecht en de N230 tot 80 km/h zone.
- Stimuleren van het gebruik van deelauto’s tussen particulieren onderling.
- Handhaven/inrichten autovrije centra, Kaatsbaan, Kerkbrink e.d.
- Bewaakte fietsenstallingen bij stations en winkelcentra, met dusdanige openstelling dat deze het gebruik van de fiets niet tegenhoudt
- Actief meedoen met het stimuleren van elektrisch autogebruik, door creëren oplaadpunten.
Goed onderwijs
GroenLinks wil landelijk miljarden extra investeren in het onderwijs. Want om sterker uit de crisis te komen, moeten we het onderwijs verbeteren. Zo willen we een eerlijker systeem van studiefinanciering, waarbij studenten tijdens hun studie minder hoeven te betalen en goedverdienende afgestudeerden meer terugbetalen. Studenten uit arme gezinnen krijgen een hogere aanvullende beurs.
Onderwijs is een recht voor iedereen en is één van de belangrijkste middelen om kansarmoede tegen te gaan. GroenLinks is voorstander van een sluitende ketenaanpak. Er liggen kansen in onze gemeente!
Voor jong en oud biedt Stichtse Vecht een breed spectrum van opleidingen binnen de eigen gemeentegrens. Van voorschools tot universitair. Van beroepseducatie tot volwasseneneducatie. De lokale educatieve agenda kan meer vorm en inhoud krijgen. GroenLinks wil dat er beleid gevoerd wordt voor de huisvesting en dat de Brede School als sluitend dagarrangement van de grond komt.
Dat leerlingen dichtbij huis lessen kunnen volgen, opvang beter gespreid is, verkeerstromen veiliger en efficiënter worden, gebouwen maximaal benut worden door een multifunctionele invulling en daardoor een spilfunctie in het wijk- en kernenbeleid vormen. Zorg en ondersteuning in “huis” beschikbaar zijn, gekoppeld aan integraal jeugdbeleid en sociaal beleid. Landelijke cijfers voor laaggeletterheid spreken van 13%. Het is een illusie te denken dat deze cijfers niet gelden voor Stichtse Vecht, ondanks de inzet op dit terrein. Daarom is bestrijding van analfabetisme of laaggeletterdheid (samenwerking ROC Midden Nederland) van groot belang. Dit bevordert de ontwikkeling van democratie en de saamhorigheid in de maatschappij. Iedereen hoort erbij.
Toevoeging van nieuwe schoolbesturen en opleidingen kan een nieuwe impuls geven tot verdere verbetering van de ontwikkelingskansen van onze (jonge) inwoners. Ook krijgen dan nieuwe ontwikkelingen zoals kindcentrum, continue-rooster, pooling van vakdocenten/combinatiefuncties en centralisatie meer kansen.
GroenLinks ziet ook graag de ontwikkeling van een vakschool in samenwerking met het bedrijfsleven tot stand komen. Leerwerktrajecten verdienen meer stimulansen en bieden bovendien meer kansen aan jongeren richting arbeidsmarkt.
Vraag en aanbod moeten beter op elkaar worden afgestemd in een regionaal plan onderwijsvoorzieningen. Maar ook voor het primair onderwijs zal een soortgelijk plan uitkomst moeten bieden, zeker gezien het feit dat door de herindeling de gewijzigde opheffingsnorm meer scholen met sluiting bedreigt. Intussen zijn de Jenaplanschool uit Maarssenbroek en ’t Kockenest in Kockengen gefuseerd en ook twee Wereldkidzscholen uit de gemeente zijn samengegaan. Goede en respectvolle samenwerking tussen gemeente en schoolbesturen dient hier een adequaat antwoord op te geven.
Zorg
GroenLinks realiseert zich dat dit beleidsterrein onder zware druk komt te staan, vooral door de forse bezuinigingen van het rijk en daarbij behorende wetsveranderingen.
Volgens cijfers van het CBS loopt in Nederland de komende 20-25 jaar de intensieve zorgvraag van ouderen op tot 500.000 personen. Naar verwachting zullen 300.000 van deze mensen lijden aan dementie. Niet alleen in financieel opzicht is dat een grote zorg, ook de manier waarop deze zorg het beste verleend kan worden is een probleem. GroenLinks vindt dat bij de ouderenzorg, maar ook bij mensen met een beperking, de eigen regie voorop moet staan. Wat heeft iemand nodig om thuis te kunnen blijven wonen? Woningaanpassingen? Extra hulp? Wat kunnen familie, vrienden en buren doen? GroenLinks wil de zorg zo veranderen dat iedereen die zorg op maat krijgt die nodig is. En de zorg moet weer een aantrekkelijk beroep worden. De doorgeslagen registratiedrift, de bureaucratisering en controledwang (het is per slot van rekening belastinggeld) maken het werken in de zorg niet prettiger. Enerzijds verliezen mensen hun baan in de zorg en aan de andere kant kent de zorgsector een arbeidsmarktprobleem. De mensen die zorg nodig hebben, zijn de dupe.
Veel komt er op de gemeente af en de impact op de burgers is nog niet te overzien. Wij zien overleg met de verschillende cliëntenraden daarom als onmisbaar. De ontwikkelingen op dit terrein eisen extra aandacht!
De tijden dat we voor alles een beroep konden doen op de gemeente zijn voorbij. We moeten dingen zelf gaan organiseren: eigen verantwoordelijkheid en we weten zelf het beste wat we willen. De positie van de mantelzorger vraagt extra ondersteuning.
GroenLinks vraagt aandacht voor www.wehelpen.nl . Voor wie hulp organiseert rondom zichzelf of een ander maakt Wehelpen het organiseren en delen van hulp en mantelzorg met familie, vrienden en kennissen makkelijk. Men meldt zich aan op wehelpen.nl, maakt een groep aan en nodigt naasten uit om hierin mee te doen. Binnen deze groep beheert men een agenda, een logboek en een aantal notitiepagina’s voor wie de hulp georganiseerd wordt. Alleen leden van de groep kunnen de inhoud hiervan zien. Zo is iedereen in het hulpnetwerk op de hoogte van taken, afspraken en bezoeken. De gemeente zou dit kunnen propageren of zelfs zelf een dergelijk netwerk (laten) opzetten.
GroenLinks wil naar maatwerk waar de mens weer centraal staat en kiest voor zorg dicht bij huis. In samenwerking met welzijnsinstellingen, vrijwilligers(organisaties) en de (directe) omgeving van de cliënt. Een beproefd concept is buurtzorg.
Buurtzorg
Dit is een thuishulpsysteem dat gebaseerd is op de wijkverpleegkundige en is een antwoord op de klachten over de vele verschillende handen aan het bed ( voor de oogdruppels, het aankleden, de medicatie of de lap over de wc) enerzijds en anderzijds wordt vanuit de hulpverleners geklaagd over de registratie van de nauw omschreven taken met vastgestelde minuten, de werkplanning, de organisatie van de werkverdeling en het management.
Buurtzorg Nederland is een snelgroeiende netwerkorganisatie van zelfsturende buurtzorgteams, bestaande uit (wijk)verpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden. Zij werken samen met huisartsen, ziekenhuizen, vrijwilligers, fysio- en ergotherapeuten. Buurtzorg is zorg dichtbij huis. Men kan er direct en zonder indicatie terecht. Er wordt in Nederland al in meer dan 3000 buurtteams zo gewerkt. Niet alleen tot volle tevredenheid van de cliënten maar zeker ook van de medewerkers die met meer plezier ( efficiënter, zelfleidend, minder overhead) werken.
Huisartsenpost
De omvang van onze gemeente rechtvaardigt een huisartsenpost. De gemeente denkt daar anders over ( te duur, weinig belangstelling van de zijde van de huisartsen) en is van mening dat met de komst van het nieuwe Antoniusziekenhuis in Leidsche Rijn een goede voorziening binnen bereik is. De bereikbaarheid van de voorziening is met name voor ouderen en mensen met een beperking een punt van zorg. De huisartsenhulp moet voor iedereen binnen een half uur bereikbaar zijn, ook in het weekend. GroenLinks wil een mogelijke combinatie met buurtzorg onderzoeken. Daarbij spelen de alarmering en mogelijkheid van inschakelen ‘noodvervoer’ een belangrijke rol.
Jeugd
GroenLinks groeit graag met de kinderen en jongeren uit onze gemeente mee, volgt op die manier de mogelijkheden om te ontplooien op allerlei gebied. Dagopvang, gezondheid, sport, school, buitenschoolse activiteiten, cultuur, bibliotheek, muziekschool, scouting en zorg. Kortom alle basisbehoeften van kinderen en ouders zijn blijvend in beeld.
GroenLinks wil dat de gemeente samen met allerlei andere betrokkenen daar adequaat op inspeelt en aanbod afstemt op de veranderende vragen. Opvoeden is natuurlijk primair de taak van de ouders, maar als gemeente kun je hier en daar een helpende hand bieden.
Ook voor gezondheid geldt dat preventie uiteindelijk het meeste oplevert. Een gezondere levensstijl, waaronder meer bewegen is hiervoor een bijdrage. GroenLinks vindt dat bij de (her)inrichting van wijken vooral gekeken moet worden naar speelruimte voor de jongere jeugd. Dit hoeven geen dure voorzieningen te zijn. Voldoende ruimte stimuleert beweging. Onderhoud van deze ruimten is daarom van essentieel belang. Scholen als groepsdeelnemer betrekken bij de jaarlijkse Vechtloop en Unicefloop zijn goede voorbeelden van gezonde prestatie, sociale contacten en betrokkenheid bij de samenleving.
Meestal volstaat een klein beetje hulp, soms is meer nodig. Laagdrempelig in de vorm van het Centrum voor Jeugd en Gezin (fysiek en digitaal), of het maken van ontmoetingsplekken. Maar ook jongerenwerk vervult een belangrijke rol: van een plek voor jongeren in ’n eigen centrum tot in gesprek gaan in de kernen en wijken. Horen wat er leeft, waar behoefte aan is. Een signaalfunctie voor de gemeente en instellingen. Vertrouwen winnen en houden. Vooral de jeugd tussen de 12 en 18 jaar is gebaat bij een dergelijke aanpak, het maakt volwaardig meedoen aan de samenleving mogelijk. GroenLinks wil meer werk maken van participatie van de jeugd.
Buurtzorg jong
Sinds oktober 2012 is Buurtzorg Nederland uitgebreid met Buurtzorg Jong, met Stichtse Vecht als koploper. Buurtzorg Jong zet zich speciaal in voor gezinnen die meerdere vragen en problemen hebben. Met centraal één hulpverlener voor het totaal. Dat kan te maken hebben met opvoeden, maar ook met vragen over bijvoorbeeld financiën, school, een echtscheiding, begeleiding bij een (chronische) ziekte of beperking of het vinden van werk. Centraal in de werkwijze van het team staat het opbouwen van het vertrouwen tussen de hulpverlener en het gezin.
GroenLinks wil aansturen op een evaluatie op korte termijn om te zien of de gemeente hiermee op de goede weg is.
Jeugdzorg behoeft een stevige inbedding in integraal jeugdbeleid. Met een volwassen budget dat zeer snel en flexibel ingezet kan worden. Jeugdbeleid hoort dus ook in één portefeuille!
GroenLinks vindt participatie van jongeren belangrijk, maar ziet ook in dat dit vaak moeilijk te realiseren is. Jongerenwerkers en gemeente zijn voortdurend op zoek naar vormen om participatie zo goed mogelijk te realiseren. Uiteraard hebben de jongeren daar zelf de belangrijkste stem in.
Kernenbeleid, gebiedsregisseurs, multifunctionele centra, scholen, sportverenigingen e.d. staan voor de uitdaging om in een zo veelzijdig en veelsoortig gebied in te kunnen spelen op de vraag van jongeren.
Cultuur
De Vechtstreek heeft een sterk cultureel klimaat. Om dat te kunnen behouden moet worden gewerkt aan het tegengaan van verschraling van het culturele aanbod en bereikbaarheid en deelname waar mogelijk vergroten. Dit wil GroenLinks doen door het goede te behouden en vernieuwende kunst- en cultuuruitingen te stimuleren. Dit betekent dat een verscheidenheid aan culturele stromingen zichtbaar moet blijven in een aanbod van professioneel niveau. Onze gemeente dient de kwaliteit van de cultuur te bevorderen door duidelijke criteria te stellen.
Ook een goed werkklimaat voor kunstenaars is belangrijk. Leegstaande (kantoren)ruimte zou daarin een rol kunnen gaan spelen. Werkplaatsen/ateliers/broedplaatsen/vrijplaatsen/oefenruimtes voor alle kunstdisciplines zijn van groot belang. Ook het ondersteunen van een kunstuitleen hoort hierbij. Het C-Fordt, en zeker in zijn uiteindelijke vorm, is hier een goed voorbeeld van.
Kunst op school is een belangrijke basis om culturele interesse te stimuleren. Dat kan onder meer met het zogenaamde Kunstmenu. Maar ook door het betrekken van de amateurkunst bij het onderwijs en de naschoolse opvang/brede school. De aansluiting met het voortgezet onderwijs kan volgens GroenLinks nog verbeterd worden.
Een bibliotheek is een onmisbare voorziening. Bibliotheken zijn niet alleen een bron van kennis, maar ook van verstrooiing. Daarnaast vervult een bibliotheek een belangrijke sociale functie in een buurt. GroenLinks vindt dan ook dat de bibliotheek voor iedereen bereikbaar moet worden/blijven. Een multifunctioneel gebruik van de locatie moet bevorderd worden.
En verder:
- Stimuleren regionale samenwerking bij kunstmarkten, multiculturele markten, subsidies, vervoer, kunsteducatie.
- De samenwerking tussen instellingen binnen de cultuursector zelf en van de cultuursector met verschillende andere sectoren moet worden bevorderd. Voor dit doel zullen specifieke aanmoedigingsbijdragen beschikbaar worden gesteld.
- Meer samenwerking/samenhang bv. ook met bibliotheek/muziekschool/vakdocenten
- Evenementen, kleinschalig, kwalitatief hoogwaardig. Bv. Vechtconcert, bluesroute, kunstroute, historische route/wandelingen/fietsroutes. Open monumentendag, restauratieprijs de Bronzen Troffel, concerten in kernen/monumenten (bijdrage onderhoudsfonds), stimuleringsprijs Vechtkunstenaars
- Toekomst (ex) gemeentehuizen, cultuurlocatie.
- Een museum voor de gehele Vechtstreek, op goed bereikbare locatie met professionele aanpak.
Recreatie en toerisme
Niet alleen voor de inwoners van Stichtse Vecht moeten er gevarieerde mogelijkheden voor het besteden van de vrije tijd zijn, ook mensen van buiten moeten kunnen genieten van al het moois dat onze omgeving te bieden heeft. Het toerisme is een bron van inkomsten voor de ondernemers in onze gemeente en dient daarom ook bevorderd te worden. GroenLinks gaat daarbij voor kleinschalige recreatie, die bevorderd kan worden door:
- Aansluitingen op wandel- en fietsroutes
- Beperken recreatieve routes voor oude auto’s, motoren, wielrenners e.d.
- Mogelijkheden voor Bed&Breakfast op fietsroutes
- Natuurbeheer (knotten, onderhoud, landschapselementen) als recreatie/ontspanning i.s.m. agrariërs/natuurorganisaties
- Georganiseerde tochten door natuur (fluisterboot, wandelen, polderwachter)
Gemeentelijke samenwerking
Hoewel Groen Links de noodzaak tot samenwerking met andere gemeentes in deze tijd inziet, heeft het in juli 2013 tegen de voorgenomen samenwerking gestemd. Waarom? Heel in het kort: het college heeft bij de aanvang van dit traject de verhoudingen uit het oog verloren en haar huiswerk slecht gedaan.
Zonder vooraf toestemming te vragen aan de gemeenteraad-de vertegenwoordiging van de inwoners van Stichtse Vecht!-en zonder serieus overleg is het college gestart en doorgegaan met een samenwerkingstraject met Wijdemeren en Weesp. Een groot democratisch tekort.
Het college heeft niet zoals het hoort van tevoren met de raad overlegd welke voorwaarden Stichtse Vecht moet stellen aan samenwerkingspartners met betrekking tot onder andere gemeentefinanciën, dienstverlening aan de burgers. Er is geen toestemming aan de raad gevraagd dit traject in te gaan. Dit alles is ook niet gebeurd nadat hierover afspraken zijn gemaakt.
Dit belangrijke onderwerp, de samenwerking met Weesp en Wijdemeren, moet heel goed worden aangepakt. Er is nu geen visie op het waarom en hoe van deze samenwerking, geen analyse, geen zorgvuldige taxatie van de mogelijkheden en risico's die dit brengt. Wat zijn de concrete financiële van de voorgestelde samenwerking? Wat levert het concreet op en wat kost het ons? En wie draagt de verantwoording?
Onze ambtelijke organisatie ontwikkelt zich na een moeizame start in de goede richting, maar is er nog niet. Maar weer moeten nu de prioriteiten, tijd en geld worden verschoven naar het tot stand brengen van de voorgestelde samenwerking. Dit terwijl we geconstateerd hebben, dat we de afgelopen jaren nog te weinig zijn toegekomen aan noodzakelijke nieuwe ontwikkelingen op bijvoorbeeld de gebieden sociale transities en duurzaamheid.
Na de fusie die Stichtse Vecht achter de rug heeft, waarvan de gevolgen voor de ambtelijke organisatie en de dienstverlening aan de burgers nog niet opgelost zijn, is dit lichtzinnig. Zeker als we daarbij in beschouwing nemen, dat de aanleiding voor deze samenwerking- de decentralisatie van een grote hoeveelheid taken- van een enorme omvang is, waar nog niemand een antwoord op heeft. Een samenwerking op dit gebied zal complex zijn, en heeft regie nodig, onder verantwoordelijkheid van de raad.
Kortom: ondemocratisch, lichtzinnig en onverantwoord deze aanpak en uitwerking van de voorgenomen samenwerking. Met, en dat is het belangrijkste, mogelijk grote negatieve gevolgen voor een deel van onze inwoners.
We steunen samenwerking als deze verantwoord is en in het belang van onze burgers. We zullen het college in die zin blijven aanspreken.
Financiën
Bewoners hebben recht op een gemeente waar inkomsten en uitgaven duurzaam in evenwicht zijn. De bezuinigingen van het Rijk vragen om scherpe keuzes en leggen extra druk op het voeren van een verstandig financieel beleid.
GroenLinks staat voor een solide begrotingsbeleid dat voldoende ruimte (ook voor de langere termijn) biedt voor investeringen in publieke voorzieningen. Met extra aandacht voor mensen met de minste kansen en noodzakelijk lokaal milieubeleid. Nu en in de toekomst. Het vraagt heldere keuzes voor investeringen en bijdragen. Op de allereerste plaats moet gekeken worden naar de eigen gemeentelijke uitgaven. Huisvesting, loonkosten, inzet externen, inkoopbeleid, subsidiebeleid, voorzieningen zijn zaken die zeer kritisch onder de loep genomen moeten worden.
De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Dat is waar de overheid volgens GroenLinks voor moet staan: een beleid dat eenieder kansen biedt; dat de solidariteit die er in onze samenleving is, versterkt en dat sociaal en met compassie de zwaksten beschermt.
GroenLinks staat voor een financieel beleid met de volgende uitgangspunten:
- de woonlasten voor onze inwoners mogen niet hoger zijn dan rond het Provinciaal gemiddelde
- Belastingverhogingen alleen bespreekbaar als er sprake is van kwaliteitsverbetering voor de inwoners en stappen richting duurzame toekomst
- inkomsten en uitgaven zijn in balans: we geven dus niet meer uit dan we binnen krijgen en sparen bovendien om tegenslag op te kunnen vangen
- bouwers dienen bij te dragen aan (infrastructurele) voorzieningen rondom het bouwplan. Daarbij moeten zij volgens de laatste milieunormen bouwen. Energie besparende en energie opwekkende technieken worden standaard in nieuwe bouwprojecten geïntegreerd
- aanbestedingen zijn altijd openbaar en vinden niet onderhands plaats.
- Maatschappelijk betrokken ondernemen bevorderen
- Ondernemers uit de eigen regio hebben de voorkeur
- er wordt structureel ‘gebenchmarkt’ om scherp te blijven ten aanzien van kosten en prestaties
- De gemeente kijkt kritisch naar de inhuur van externen. Wij verwachten van de gemeentelijke organisatie dat deze het geld effectief en efficiënt inzet ten behoeve van haar taken. Met oog voor toetsbare kwaliteitsstandaarden (model INK, Instituut Nederlandse Kwaliteit)
- Er wordt bezuinigd waar de gevolgen het minst ingrijpend zijn. GroenLinks komt daarbij vooral op voor de zwakkeren in de samenleving
- Daar waar commerciële bedrijven profijt hebben van gemeentelijke faciliteiten/grond/openbare ruimte moeten zij meebetalen aan de voorziening