Vrijdag 6 maart jl heeft de fractie van GroenLinks onze nieuwe burgemeester, Marc Witteman, kennis laten maken met een aantal interessante duurzame en sociale projecten in onze mooie gemeente Stichtse Vecht. Om kwart over 12 stapte Marc samen met Linda van Dort (fractievoorzitter), Piet Paul (gemeenteraadslid) en Tjeerd Schuhmacher (commissielid) in de allereerste milieuvriendelijk elektrische buurtauto van Stichtse Vecht.  Op weg naar Nieuwersluis waar op een boerderij gewerkt wordt aan de oprichting van een zonne-energiecoöperatie. De dag eindigde in het C-Fordt te Maarsseveen, waar de nieuwe burgemeester onder genot van een hapje en een drankje ook kennis maakte met een aantal actieve leden van GroenLinks.

In Nieuwersluis bezoeken we samen met Marc Witteman de boerderij van Mark van Engen. In deze kern wordt hard gewerkt aan het oprichten van een Zonne-energiecoöperatie  met zonnepanelen op alle daken van boerderij en schuren. Ervaringen en verhalen werden uitgewisseld -  letterlijk en figuurlijk - over de kansen en de belemmeringen voor zonne-energie in Stichtse Vecht. Maar leuk was ook de recente geboorte van 3 lammetjes.
De tweede stopplaats  is verzorgingshuis 't Kampje in Loenen. We worden door de nieuwe directeur, Jeroen Schackman en door Jan Linneberg, manager van 't Kampje, uitgebreid voorgelicht over de nieuwe 'duurzame' vormen van samenwerking in ’t Kampje. Er zijn onder meer vergevorderde plannen voor huisvesting van de bibliotheek en van de fysiotherapie.
Daarna rijden wij met onze E-auto  Renault Zoë naar Maarssenbroek. We wandelen over de fietsbrug die Zwanenkamp en Valkenkamp direct verbindt met het prachtige polderlandschap van  Haarzuilen en Kockengen. Op deze brug vertellen Linda en Piet de nieuwe burgemeester over de problematiek van fijnstof en geluidsoverlast op en rond de A2. En dat op een relatief rustige vrijdagmiddag! De luchtkwaliteit en het woon- en leefklimaat in grote delen van Stichtse Vecht  kunnen sterk worden verbeterd bij gebruik van e-auto's. Ook de volledige overkapping van de A2 komt als mogelijkheid aan de orde. GroenLinks ziet bij een overkapping veel kansen voor het scheppen van een groen landschap en ruimte voor het plaatsen van windmolens. Daar zal GroenLinks zich de komende jaren voor blijven inzetten.
Daarna rijden we met Marc Witteman verder naar de kinderboerderij 'De Vechtse Hoeve' in Zandweg-Oostwaard in Maarssen. De kinderboerderij trekt jaarlijks meer dan 30.000 bezoekers, maar biedt ook stageplaatsen aan onder meer leerlingen van het Wellant College. Maar ook voor  kinderen met autisme, kinderen met een verstandelijke of lichamelijke beperking, mensen die (tijdelijk) werkeloos zijn, of mensen met een burn-out. We ontvangen een duidelijk presentatie onder genot van een kopje thee/koffie en heerlijke muffin.
De laatste bestemming is het C-Fordt in Maarsseveen. Een aantal actieve leden van GroenLinks Stichtse Vecht sluiten dan aan. We krijgen van onze Stichtse Vecht polderwachter Marcel Blekendaal een rondleiding in en buiten het Fort. Met 'waar gebeurde' verhalen over de oude en nieuwe Hollandse Waterlinie en een prachtig uitzicht over de Bethune polder en de trekgaten van  Molenpolder. Tussen borrel en heerlijke  tapas geeft Gertjan Verstoep een leerzame presentatie over het Duurzaamheidshuis Stichtse Vecht (http://dhsv.nl/). Over nieuwe perspectieven voor duurzaamheidprojecten  in Stichtse Vecht ontstaat een levendige discussie met elkaar en ook onze nieuwe burgemeester  doet mee!.Tot slot overhandigt Linda van Dort Marc Witteman als eerste de door GroenLinks gemaakt vuurwerkrapportage.

Een zinvolle en leuke dag. GroenLinks wenst Marc Witteman veel succes in zijn nieuwe functie!