De inspraak van onze wethouder Linda van Dort bij de Provinciale Staten  over de plannen van de provincie met de Noordelijke Ring Utrecht (NRU) liet afgelopen maandag niets aan duidelijkheid te wensen over. Zij stelde zich vierkant achter de omwonenden van de NRU (Zuilense Ring),  die al jarenlang strijden voor een gezondere leefomgeving. Volgens Van Dort is een van hun -terechte-   eisen,  een verlaging van de maximumsneldheid op de NRU naar 80 kilometer,  een kwestie van een pot verf.  Ze zei verder:

De motivatie dat trajectcontrole aanbesteed is op 100 km en dat die niet teruggedraaid kan worden naar 80 km/uur is een flutreden. Gelooft u het?  Slechts een keer is de afgelopen periode het lawaai van de Zuilense ring overstemd: door hoongelach van inwoners die zich in de steek gelaten voelen.

Het OM meet, wat de wegbeheerder, u dus als provincie, wil dat er gemeten wordt. Net zoals dat de provincie over de maximale snelheid gaat, en geen andere instantie. Het gaat hier niet om kunnen, maar om willen. Als u net als ik de gezondheid van onze inwoners belangrijk vindt ligt hier de mogelijkheid om zonder veel extra kosten iets concreets te doen en is het zo voor elkaar. Maar u moet dus wel WILLEN.